BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo
często zachęca oszustów do korzystania
z niego w celu wyłudzania pieniędzy.
Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać
się okraść.
Na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności,
najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach
społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i
podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę.
Aby
zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a
następnie przesłania go „znajomemu”.
Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:
- Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach
społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki
na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
- Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się
z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony
a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje
i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
- Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik
banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia
zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o
podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków
itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca
prosi
o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy
z bankomatu.
- Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i
dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że
jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje
więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz
zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia.
Ofiara kilka
w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej,
na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.
Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:
- Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy
bank rzekomo ich wymaga
(pracownicy banku i tak mają je w systemie).
- Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na
komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
- Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile
wynosi kwota i do kogo ona trafi.
- Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów –
niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
- Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij
się, że adres strony jest właściwy.
- Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi,
m.in. w kawiarniach.
- Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont
społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na
Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na
autoryzowany numer telefonu komórkowego.